• Bindende functie

    Het verbinden van mensen, bv. door het WK uit te zenden. Klik voor meer informatie.

  • Amusementsfunctie

    Het amuseren (vermaken), zoals series of games. Klik voor meer informatie.

  • Agendatheorie

    De agendafunctie van de massamedia houdt in dat media bepalen waarover veel mensen praten. Klik voor meer informatie.

  • Theorie van selectieve perceptie

    Volgens deze theorie worden mensen soms beïnvloed door de media, maar soms ook niet: dit is afhankelijk van hun referentiekader. Klik voor meer informatie.

  • Media als betekenisverlener

    Volgens deze theorie geven mensen betekenis aan de media. Daardoor worden op lange termijn normen en waarden overgedragen. Klik voor meer informatie.

  • Injectienaaldtheorie

    Volgens deze theorie worden mensen sterk beïnvloed door de media. Klik voor meer informatie.

  • Multi-step-flow theorie

    Volgens deze theorie verloopt communicatie en informatie in stappen (vaak vanuit een bekend persoon). Klik voor meer informatie.

  • Referentiekader

    Normen en waarden die je hebt meegekregen in je leven. De manier waarop je naar de wereld kijkt oftewel over dingen denkt. Klik voor meer informatie.

  • Manipulatie

    De waarheid verdraaien. Dit kan met Photoshop, verzonnen teksten in de krant etc.

  • Indoctrinatie

    Iemand continu het zelfde laten zien/horen/lezen en hen zo beïnvloeden (brainwashen).